Вести

ВЕСИЋ: ШТЕТА ОД БЛОКАДА АУТО-ПУТА ВЕЋА ОД ЧЕТИРИ МИЛИОНА ЕВРА

Мој посао је најлепши на свету јер то знам да радим, водио сам исте или сличне пројекте попут обилазнице око Београда у Београду и поносни сте што сте дали макар мали допринос да се изграде путеви или пруге које ће народу служити у овом веку. Зато сам захвалан председнику Вучићу и својој странци на шанси коју су ми указали да радим овај посао, поручио је у интервјуу за Курир министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић.

За те паре могу да се изграде два вртића. А штета коју имају превозници, који морају да заобилазе путеве, користе више горива, оптерећују локалне путеве, странци који се боје да возе кроз Србију да не би стајали сатима у неким колонама, тешко може да се израчуна, а мери се десетинама милиона евра.

Осврћући се на чињеницу да је у среду, 30 година откако су почели радови на изградњи обилазнице око Београда, она отворена, указао је да је идеја о изградњи потекла још од легендарног градоначелника Београда Бранка Пешића почетком седамдесетих година прошлог века.

- Када су 4. децембра 1970. године отворени Теразијски тунел, ауто-пут кроз Београд, Газела и Мостар, градоначелник Пешић није стао, већ је наредних година у урбанистичким плановима Београда планирао изградњу метроа, пресељење железничке станице на Прокоп и укидање железничке пруге кроз Београд, обилазницу око Београда и пресељење аутобуске станице. Сви ти пројекти данас се остварују после пола века. А није да неке друге власти, пре Вучићеве, то нису желеле да ураде. Само није било знања, политичке воље и новца да се то уради.

* Колико ће обилазница и на које све начине утицати на саобраћај у престоници?

- Отварање обилазнице око Београда до Бубањ потока скратиће време путовања ауто-путем свима који су до сада пролазили кроз Београд. Једноставно, од Батајнице до Бубањ потока сада се обилазницом стиже за 23 минута, а ко иде ауто-путем кроз град, посебно у шпицу, некада путује дуже од једног сата. Газела је најоптерећенији мост у Србији јер дневно преко њега пређе између 200.000-250.000 људи, скоро 130.000 возила, преко 7.000 лаких камиона и преко 3.000 возила јавног превоза. Чињеница да сада имамо обилазницу смањиће гужве на Газели, што значи мање возила, а самим тим и мање гужве и, наравно, мање загађења. Постојање обилазнице довешће више страних возила на наше путеве јер је чињеница да су бар сат морали да возе ауто-путем кроз Београд обесхрабривала многе странце да изаберу Србију. И на крају, обилазницу ће користити и многи Београђанке и Београђани јер неко ко сада долази из подавалских насеља и Раковице или Гроцке, а жели да иде на Баново брдо, не мора више да вози кроз град.

* Колико год обилазница значила за растерећење саобраћаја у престоници, рекло би се да то није довољно. На које још начине се планира растерећење саобраћаја?

- Настављамо изградњу обилазнице око Београда од Бубањ потока до Панчева. То је 31 километар друмске и скоро 29 километара железничке обилазнице. То ће значити да сав друмски и железнички саобраћај који долази из Баната или Румуније више неће прелазити преко Панчевачког моста, већ ће ићи на нови друмско-железнички мост код Винче на обилазници. Како следеће године почињемо да градимо ауто-пут Београд-Зрењанин, веома је важно да се сав будући тај саобраћај који ће долазити ауто-путем усмери на будући мост код Аде Хује, одакле ће магистралном тангентом бити спроведен на ауто-пут Београд-Ниш или поред насеља Степа Степановић, проширеним улицама Саве Машковића, Црнотравске, Борске, Пере Велимировића, Булевара патријарха Павла па до Моста на Ади и потом Булеваром хероја с Кошара на нову саобраћајницу Београд-Сурчин, односно на ауто-пут Милош Велики. Влада Републике Србије у Београду гради две линије метроа, а планирамо проширење капацитета БГ воза, који припада републици, изградњом још два колосека кроз Београд, новом железничком трасом од Земун поља до центра Сурчина, аеродрома "Никола Тесла", новог сајма до Обреновца, као и проширење барске пруге од Ресника до Лазаревца, као и пруге до Младеновца за још један колосек. Тада ће велики део градског саобраћаја убудуће бити пребачен на шине, што значи да тај вид саобраћаја има велики капацитет, да је бржи, тачан и еколошки прихватљивији јер не загађује ваздух. Ако томе додамо нови савски мост уместо Старог трамвајског и тунела од Карађорђеве до Булевара деспота Стефана, чије је пројектовање почело пре четири године, када смо у граду донели одлуку да градимо овај тунел. Сви ови пројекти осим Моста код Аде Хује и приступних саобраћајница до ауто-пута Београд-Ниш, за које још не знамо када ће се градити и како ће се финансирати, плаћају се потпуно из буџета Републике Србије или из кредита за које гарант држава, чак и експропријација за метро.

* Последњих дана аеродром "Никола Тесла" снашли су велики проблеми. Ви сте тим поводом у неколико наврата разговарали с компанијом "Ванси", која управља аеродромом. Је ли пронађено решење за актуелну ситуацију и до када може да се очекује враћање у редовно стање?

- Проблеме нема само аеродром "Никола Тесла" већ и многи други у Европи. Али ја сам члан српске владе и мене интересује да путници на београдском аеродрому немају проблеме. Поштујемо компанију "Ванси", која је једна од највећих у свету и која је платила пола милијарди евра Србији за концесију уз обавезу да у наредних 25 година плате 228 милиона и да уложе преко 730 милиона евра. Изградили су нови терминал и писту. Али имају обавезу да аеродромске службе раде беспрекорно и да путници који су платили карте, као и њихову аеродромску услугу, добију то шта су платили. То се није дешавало, било је великих кашњења, како авиона "Ер Србије" тако и других компанија јер нису имали довољно људи да утоваре и истоваре пртљаг?! То је потпуно недопустиво и рекао сам им да ће држава да реагује. Тражио сам да спроведу мере, да запосле више људи и да их боље плате, јер је то разлог што немају довољно радника. Неке мере су спровели, обећали су веће плате запосленима па је ситуација боља, али још није довољно добра. Зато ћу наставити да тражим од њих да поштују уговор са Србијом. У међувремену, на аеродрому "Никола Тесла" су присутне инспекције Директората за цивилно ваздухопловство и сваки дан проверавамо имају ли довољно радника како на пријемним шалтерима тако и на КД вратима и на сортирници. Кажњавамо свако кршење уговора. Због тога само одлучили да Директорат за цивилно ваздухопловство распише тендер за нове оператере земаљске оперативе на аеродрому "Никола Тесла" јер на то имамо право према концесионом уговору с "Вансијем". "Ванси" јесте концесионар, али и друге компаније које добију дозволу од Србије имају право да раде сортирање кофера и земаљске услуге. Свака авио-компанија сама бира свог земаљског оператера, тако да верујем да ће конкуренција помоћи "Вансију" да буде успешнији и поправи грешке. Знали су да се ове године отвара нови терминал, као и да ће "Ер Србија" имати пораст операција за око 40 одсто. Знали су за планове других авио-компанија. Операције "Виз ера" на аеродрому порасле су за 109 одсто, "Флај Дубаија" за 193 одсто, "Туркиш ерлајнса" за 80 одсто, а аустријске авио-компаније за 42 одсто... Дакле, ништа се непредвиђено није догодило и морали су да буду спремнији за сезону. Београдски аеродром је ове године имао скоро 3,5 милиона путника и имаће до краја године и седам милиона, што је историјски рекорд.

* Могу се чути критике и на рачун компаније "Ер Србија", да није добро што изнајмљује велики број авиона од других компанија, и то заједно с посадом. Како то коментаришете и тражи ли се другачије решење?

- "Ер Србија" је понос наше земље и то је најбрже растућа регионална авио-компанија у овом делу Европе. Ове године су отворили 22 нове линије, прошле године 15 линија, а до краја године имаће 3,5 милиона путника у земљи с мање од седам милиона становника. Подсетићу вас да је моћни "Јат" велике Југославије са 22 милиона становника имао на врхунцу славе око пет милиона путника. Да ли ће компанија изнајмљивати авионе и посаде или куповати властите, то је ствар пословне политике и ником из државе не пада на памет да се у то меша. То што изнајмљују авионе од других значи да ми имамо посла који други немају. "Ер Србија" је једна од ретких европских компанија која није добила ни динар субвенција прошле године из државног буџета.

* За све то време актуелни су протести дела опозиције, које су сада и радикализовали, па блокирају саобраћајнице широм Србије. Колико то отежава свакодневни живот грађана и међународни саобраћај који пролази кроз Србију?

- На ауто-путевима током лета дневно наплаћујемо од путарине око 100 милиона динара. Када се најави блокада ауто-пута, наплата се преполови, то значи да је директна штета за буџет преко четири милиона евра. За те паре могу да се изграде два вртића. Штета коју имају превозници, који морају да заобилазе путеве, користе више горива, оптерећују више локалне путеве, странци који се боје да возе кроз Србију да не би стајали сатима у неким колонама, тешко може да се израчуна, а мери се десетинама милиона евра. Али да оставимо штету по страни, идеја ових који су блокирали ауто-пут у петак, дан пре 1. јула, када стотине хиљада људи креће на одмор, говори о томе да они немају политику и да нуде само насиље.

* Председник Вучић је позивао у више наврата опозицију на разговоре, али нема одговора. Понудио је и изборе, али ни ту нема одговора... Шта можемо да очекујемо? Да ли су Србији потребни ванредни парламентарни избори? И када најраније?

- Друштвени конфликти се у демократским земљама каква је и Србија решавају на изборима. Зато је председник Вучић понудио опозицији ванредне изборе па да народ каже у кога има поверење. Проблем је у томе што опозиција која организује протесте бежи од избора као ђаво од крста. Знају да би изгубили на њима, многи од њих који су сада једва ушли у парламент с цензусом од три одсто никада више не би видели скупштинске клупе, а немају шта друго грађанима да понуде осим насиља. Што се дијалога тиче, имали смо прилике да чујемо више пута поновљени позив председника Вучића да дођу на разговор. Нико од њих није дошао јер они разговор и дијалог не желе. Они желе да дођу на власт без избора и против воље народа.

 

О ситуацији на Косову и Метохији, потребна снажнија реакција међународне заједнице

* Ситуација на Косову и Метохији, месец дана након што је косовска полиција заузела општине на северу, не смирује се, напротив. Видите ли излаз из те ситуације?

- Једини излаз је да Аљбин Курти одмах повуче своје полицајце и лажне градоначелнике са севера Косова и Метохије, да формира Заједницу српских општина према Бриселском споразуму и да престане да спроводи политику терора према српској заједници. Да би се то догодило, биће потребна снажнија реакција међународне заједнице, а замрзавање фондова ЕУ за тзв. државу Косово корак је у добром правцу. Део међународне заједнице још увек мисли да у Приштини ниједан албански политичар не сме да уђе у сукоб са Западом. Као да не знају да је Курти био ученик познатог албанског терористе Адема Демаћија, који је још крајем педесетих година прошлог века заговарао убиства и тероризам као начин да оствари свој политички циљ - уједињење Албанаца у етнички чисту државу.

 

О поплавама, штета чак 2,5 милијарди динара

* Снашле су нас недавно и поплаве и ту је било много проблема у инфраструктури. Колико успевате да се све санира?

- Штета од поплава која је нанета саобраћајној инфраструктури која је у надлежности Републике Србије износи око 2,5 милијарди динара. Почели смо да санирамо штету и већ градимо мостове код Мрчајеваца и Адрана, као и бројне путеве који су оштећени. У ову процену не улазе локални и атарски путеви, као ни мањи мостови који су у надлежности локалних самоуправа.

 

 

 

Извор: Курир